Minimalistisk Design

Why Less is More!

Mindre er mer kan høres ut som et klisje, men med den minimalistiske designtrenden er det essensen av denne designskolen. Som en designbevegelse er minimalismen fortsatt relativt ny, med røtter fra slutten av 1960-tallet og tidlig på 1970-tallet.

I sin mest avdekkede definisjon handler minimalisme om designere som bare uttrykker de viktigste og nødvendige elementene i et produkt eller emne ved å kvitte seg med altfor store og derfor unødvendige komponenter og funksjoner. Som med mange andre stilarter er den minimalistiske designtrenden en reaksjon på og avvisning av en tidligere designfilosofi som ble mindre favorisert..

Minimalisme er rundt oss. Du kan se det hvor som helst fra brukergrensesnittet til ditt favorittnettsted eller app til pakkeutformingen av din nyeste gave og design på din favoritt kaffekopp.

Hvor kom den Minimalistiske Designtrenden fra?

Minimalisme var en avvisning av de ekstremt subjektive designene og arbeider med abstrakt ekspresjonisme. Ved å utvanne et produkt, maleri eller emne ned til det helt nødvendige, ønsket minimalister å vise frem den sanne form. Abstrakt ekspresjonisme er en tilnærming til design som kombinerer selvbetegnelse og følelsesmessig intensitet, noe som gir design som noen ser som kaotisk, opprørsk og til og med nihilistisk. Ikke overraskende er spontanitet (eller i det minste inntrykket av det) hovedtrekket i abstrakt ekspresjonisme.

Minimalismen tar form, farge og plass og reduserer dem til en slik enkelhet, deres essensielle natur. Her gjelder filosofien: “man kan ikke fjerne noe annet fra designet for å forbedre det på noen måte”. Det er da du vet at ekte minimalisme er nådd. Kaller det en form for nirvanadesign , hvor lykke i design oppnås ved å fjerne alle overskudd!

På 1960-tallet begynte en gruppe kunstnere i New York å sette denne designskolen på kartet da de eksperimenterte med det som kalles geometrisk abstraksjon. Deres minimalistiske kunst fokuserte på geometriske former og uttrykk – og du kan se hvorfor dette naturlig gikk over til minimalisme. Geometriske former og utrykk er grunnleggendefor menneskelig forståelse.

Interessant nok var denne geometriske abstraksjonen allerede tilstede i islamsk kunst, mange århundrer før geometrisk abstraksjon og den etterfølgende minimalistiske designtrenden kom til europa eller til de amerikanske kyster. Siden skildring av religiøse figurer ikke var tillatt i islamsk kunst, måtte muslimske malere stole på geometriske former som en metode for å knytte religion til både kunst og vitenskap – som var et stort tema i islamsk kunst.

Når New York-kunstnere begynte å rable i geometrisk abstraksjon, la de ubevisst grunnlaget for minimalisme. Noen fremtredende amerikanske artister av denne tiden inkluderer:

  • Donald Judd
  • Dan Flavin
  • Carl Andre
  • Frank Stella
  • Al Held
  • Robert Ryman
  • Kenneth Noland

Judds og Flavinas bidrag til minimalisme kan ses i deres verk fra denne tidlige tiden, spesielt Judds forestillinger på Green Gallery i New York, hvor tre av hans skulpturer var på skjermen, og Flavins grønne fluorescerende lys, som er en sterk utførelse av minimalisme , nesten aggressivt presser ut på seerne.

 

 

Minimalistiske koblinger til andre inflytelsesrike trender

Når du studerer røttene til minimalisme, begynner du å legge merke til overlapninger og foreninger med andre bemerkelsesverdige designtrender i menneskets historie. Dette er naturlig fordi trender vanligvis låner fra og er inspirert av hverandre. Når det gjelder minimalisme, finner den sin europeiske opprinnelse i geometriske abstraksjonsskapninger av malere som var knyttet til Bauhaus-bevegelsen. En av mottakene til Bauhaus var den berømte utsagnet, form følger funksjon, som understreker at ethvert design bør sette høy prioritet på brukervennlighet, og noen estetiske hensyn bør komme på andre. Malere som Piet Mondrian og Kazimir Malevich er gode eksempler, samt kunstnere som var knyttet til De Stijlbevegelsen (“The Style”), en designtrend som har røtter fra 1917 Leiden i Nederland. De Stijl var også knyttet til Swiss Design, som i seg selv har gjort en enorm innvirkning på design i det 20. århundre og utover. Swiss er kjent for sin dedikasjon til orden og renhet (rutenettet eller organisasjonsinnholdet), lesbare og lesbare skrifttyper, og rikelig bruk av hvitt eller negativt mellomrom for å fokusere oppmerksomheten på det aktuelle innholdet. En annen relatert designbevegelse er skandinavisk design, som en ikke kan overse når en omtaler minimalisme. Denne estetikken understreker minimalistiske utsagn som:

  • Enkelhet i design for å betjene overordnet funksjon
    Rene linjer og komposisjoner
    Lys og naturlig belysning
    Lysere og mer nøytrale farger
    Naturlig gulv (samt naturtemaer som blader, trær, etc.)Ingen diskusjon om minimalisme ville noen gang være komplett uten referanse til Japans tradisjonelle kultur av Zen-filosofien. Når vi sier “Zen” i dagens termer, tenker vi ofte på meditasjon og ro; Men i designbetingelser er Zen et uttrykk for minimalisme, spesielt den måten japanske designere bruker den på.

Enkelhet er et stort konsept i Zen; forståelig nok, dette overgår til hvordan arkitekter designmiljøer og hvordan japanske designere tenker på romlige konsepter. Tre store japanske estetiske prinsipper som inneholder minimalisme fremtredende inkluderer:

Ma
Ikebana
Wabisabi

For ytterligere minimalistiske ressurser som feirer enkelhet, sjekk ut noen av våre minimalistiske logoer og grafikk:

Characteristics of Minimalism

Den minimalistiske designtrenden er interessant fordi det avhenger av hvilken bransje og hvilken disiplin da den har spesifikke kvaliteter knyttet til den enkelte.

La oss se på hvordan minimalisme manifesterer seg i forskjellige bruksområder.

Web Design

Internett har vært et fantastisk avlsmiljø for utvidelse av minimalisme, ettersom så mange stilarter av webdesign låne fra eller en delmengde av minimalisme. La oss gå gjennom dem en etter en.

Flat Design

Det er flatt design, som favoriserer en svært 2D-estetikk i brukergrensesnittene til nettsteder og apper. I komplett kontrast til skeuomorphism, hvor ikoner og knapper hadde hevet overflater og så ut som deres virkelige motstykker (tenk konvolutter så mye som ekte konvolutter som mulig, på grensesnitt), betyr flat ingen dybde i det hele tatt. Denne fullstendige fjerningen av dybden hadde en revolusjonerende innvirkning på grensesnitt fordi ikoner og knapper og deres tilbud måtte kommunisere til brukere bare med farger og former. For eksempel kan knapper som brukerne klikker eller klikker ikke ha noen skygge eller gradienter lenger for å kommunisere hva de kan gjøre. I stedet fortalte sterk fargekontrast og veldefinerte linjer og kanter brukere at ikoner eller knapper kunne klikkes eller tappes. Selv om denne designbeslutningen i noen grad kan ha kompromittert brukervennlighet, illustrerer den perfekt hvordan minimalistiske webdesignere reduserte brukeropplevelsen til sin mest grunnleggende enhet, samtidig som det sikret funksjonalitet utover hvilke ingen ytterligere forbedringer kunne legges til.

Google’s Material Design

Material design er Googles mest kjente bidrag til den minimalistiske designtrenden. Dette nye designspråket laget av Google er basert på filosofien om taktil virkelighet, som er inspirert av grunnlaget for blekk og papir. Igjen ser en at forenkling av webdesign til ekstremt ned til beinet konsepter som blekk og papir er noe alle kan forstå.

Googles Materialdesign kom nylig, i 2014, men i de følgende årene har det raskt utvidet seg som et designsprog som er valgt for alle Googles plattformer og grensesnitt, inkludert:

Google Drive
Gmail
YouTube
Sheets and Slides
Google Plus
Google Maps

Det har også blitt utbredt i noe mindre grad på Chromes OS og Chrome-nettleseren.

0 Comments

Leave a reply

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

©2019 Wictor Leonard Faanes - Mediedesign - Treider Fagskoler

Log in with your credentials

Forgot your details?

Skip to toolbar