Lag Mustads nye visuelle identitet

 

 

 

Oppgave i grafisk design

Utvikling av visuell identitet til Mustad

 

Tidene forandrer seg, og de fleste kjente merkevarer gjør små eller store grep for å tilpasse seg endrede markeder, nye kundegrupper, konkurrenter etc.

Du skal lage en ny visuell identitet til fiskekrok-produsenten Mustad.

Mustad fiskekroker er verdens største produsent av fiskekroker, og er i mange land synonymt med ordet fiskekrok. De har oppnådd det alle merkevareprodusenter ønsker å oppnå, nemlig å bli synonymt med produktet de produserer. Vi har flere eksempler på dette: Thermos, Xerox, Jeep.

Hvem er Mustad?

Hva slags historie har de?

Hvem selger de til?

Hvordan ser markedet ut?

Hvor eksponeres merkevaren Mustad til kundene?

Leveransen skal inneholde:

Logotype (Mustad)

Merke/symbol

Merke og logotype satt sammen til en logo.

 

Du skal også lage en App!

Men vi begrenser oss til kun å lage selve knappen på mobilskjermen, altså ingen funksjonalitet, bare det visuelle symbolet. Det enkleste er å bruke symbolet du nettopp har laget , men det må kanskje forenkles? Eller kan du lage en egen grafisk utforming av appen, men som visuelt henger sammen med det grafiske i den visuelle identiteten du har laget?

Appen har en klar funksjon: den skal ikke vise Mustads produkter, men være en tjeneste mange sportsfiskere benytter seg av: en Huggtabell.

En huggtabell er en oversikt over når fisken biter, og er knyttet opp mot månefasene. Som du sikkert vet påvirker månen vannet, og dermed alt liv på jorden. Det har derfor vist seg at det ofte er en ekstra aktiv og god fiskeperiode etter fullmåne og etter nymåne.

 

Og til slutt:

Lag en pose eller eske til et gitt antall fiskekroker.

Igjen: hvem er kunden, hva slags produkt er dette? (markkrok, fluekrok etc)

Hvordan skal dette selges i butikken? (henge på vegg, i display etc)

 

Når det er naturlig, vil jeg holde en liten forelesning om pakningsdesign.

 

Jeg er tilstede og veileder i emnet gjennom hele perioden.

 

Vi har en felles presentasjon og gjennomgang siste halvdel av 14. mars. Studentene lager en presentasjon på pdf og presenterer fra sin egen maskin foran klassen.

 

mvh

Tom Aanensen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *